För medlemmar
Nyinflyttad
Att bo i en bostadsrättslägenhet innebär att den boende själv svarar för underhållet av lägenheten. Undantaget från detta är det underhåll som hänger samman med fastigheten som helhet. Om du har svårigheter att klara detta underhåll på egen hand har du möjlighet att mot faktura som du själv betalar kontakta vår tekniska förvaltare Riksbyggen. Du ringer i sådana fall felanmälan på Riksbyggen.
För att vi som boende ska kunna underhålla lägenheterna på ett bra sätt och därmed hålla underhållskostnaderna på en rimlig nivå finns en s.k ” Bopärm” vilken följer lägenheten och där du finner det mesta av det du behöver veta.
Garage
- Garage samt trapphus/våningsplan är inte avsedda för förvaring. Detta av brandsäkerhetsskäl.
- Cyklar måste vara märkta. Märket får du från styrelsen. Placeras på ramen under sadeln.
- Textilier som förvaras i lägenhetsförråden ska vara inplastade. Detta för att förebygga ohyra.
Sophantering
I soprummen finns tydlig information om hur soporna skall sorteras. Grovsopor, inklusive stora kartonger, ska transporteras till någon av kommunens återvinningsstationer. Närmaste återvinningsstation ligger på Ängsgärdet. Att inte sopsortera korrekt påverkar vår kostnad till Vafab.
- Alla hushåll är skyldiga att sortera ut förpackningar. Tvåkomponentsförpackningar ska separeras där det går. T ex metallock till flaskor och burkar.
- Kartonger och tetror ska plattas till så inte kärlen blir överfulla.
- I kärlen för matavfall lämnas endast just matavfall i de påsar som finns att hämta i soprummet. De gröna miljöpåsar i plast som finns i handeln eller tillhandahålls av andra regioner fungerar inte på Vafab ännu. Använd gärna dubbla påsar för att undvika läckage! Ej papperskassar! Viktigt också att försluta påsarna ordentligt för att undvika insektsinvasion.
- Större föremål som större kartonger, madrasser och liknande lämnas på Återbruket. Detta gäller också ALLT elavfall och lampor samt övrigt husgeråd t ex stekpannor och kastruller.
- Kuvert läggs i restavfall då de innehåller lim och inte kan återvinnas. Med fördel kan även äggkartonger läggas i restavfall då de allaredan är återvunna så mycket det går.
Bredband/telefoni/tv
Brf Ludvig 1 har avtal med Tele2 som innebär att vi har tillgång till både datakommunikation, kommunikation för fast telefoni och tv för att kunna se program i hd-format. Ett antal kanaler i basutbudet ingår. Vill Du ha tillgång till fler kanaler kontakta Tele2 kundtjänst. Avgiften för datakommunikation och baspaket gällande tv betalas av föreningen och ingår i månadsavgiften. Om du har en ny tv räcker det oftast med ett kommunikationskort som sätts in i tv-apparaten för att kommunikationen ska fungera.
Har du tv av äldre format kan en digitalbox med fjärrkontroll behövas.
Kontakta Tele2 för hjälp och information, tel 90 222. Uppge Brf Ludvig 1 vid kontakt. Tele2 vet vilken utrustning som krävs.
Facebook
Föreningen har en låst Facebook-sida eller Facebook-grupp i syfte att möjliggöra kontakt mellan oss som är boende i föreningen Ludvig 1. Här kan vi som är grannar sammanstråla kring tips, information, förslag, hälsningar till varandra och roliga aktiviteter som man vill att andra i föreningen ska få ta del utav. Ett exempel av många skulle kunna vara om det händer något i din lägenhet och du behöver låna en borr eller få tips på en bra rörmokare.
Denna sida eller grupp kommer INTE att ersätta hemsidan eller medlemsbladen utan är endast ett komplement. Frågor direkt till styrelsen ska heller inte ställas via Facebook. Namnet på gruppen är "Bostadsrättsförening LudvigEtt".
El-bolag
Brf Ludvig 1 har avtal med Mälarenergi för leverans av el och vatten. Elleverans till enskilda lägenheter sker genom Mälarenergi eller det bolag den enskilde bostadsrättsinnehavaren själv väljer.
Cyklar och barnvagnar
Föreningen har två cykelförråd, ett större i gatuplanet mellan ingångarna till Mimergatan 2 och 4 och ett mindre med åtkomst från garaget. Eftersom det är begränsat med antal platser för cykeluppställning är det bättre att ställa undan cyklar i lägenhetsförråden om de inte används regelbundet. I cykelförråden får inte motorförsedda fordon parkeras. Av brandsäkerhetsskäl är det absolut förbjudet att ställa barnvagnar och cyklar i entréerna eller i trapphusen.
Störande ljud
I vår bostadsrättsförening tar vi hänsyn till varandra som att inte spela hög musik och/eller störande ljud från t ex fester. Som policy stör vi inte varandra mellan 22.00-07.00. Om vi blir störda ringer vi på hos den som stör och ber den dämpa volymen samt påminner om vad som gäller i form av trivselregler.
Rökning
Det är inte tillåtet att röka på balkongen och i gemensamma utrymmen. Hänsyn måste också tas så att röklukt inte kommer in i grannars lägenheter via ventilationsintagen.
Förråd
I lägenhetsförråden får inte brandfarliga vätskor förvaras, inte heller föremål som kan förorsaka lukt eller annan olägenhet. Lägenhetsinnehavarna ansvarar för att fungerande belysning finns i förråden.
Balkonger och uteplatser
Alla fasta installationer vid husets fasad måste vara godkända av styrelsen. Generellt godkända är installationer av belysning, infravärme samt solskydd i vit, beige eller ljust grå färgskala. Inglasning skall vara gjord av konstruktion enligt bygglov samt vara godkänd av styrelsen. Alla föremål på balkonger, inklusive växter, måste vara placerade innanför balkongräcken. Hänsyn skall tas så att grannars utsikt inte störs. Endast elektrisk grill får användas.
Nyckelservice
Behöver du fler nycklar så ska dessa beställas av Gunnel Hedlund, gunnel.m.hedlund@outlook.com Ytterligare nycklar hämtas efter beställning hos Lundkvist Lås, Sturegatan 24.
Nya Rörbolaget
Våra medlemmar får rabatt när man handlar VVS-varor och/eller vill anlita hantverkare.
Genom att ange Brf Ludvig 1 samt sitt lägenhetsnummer får man rabatt på arbets- och materialkostnader om något behöver bytas ut. Pris på produkter som duschväggar, wc-stolar mm lämnas separat med fördelaktig rabatt.
Öbergs färg
Som medlem i Brf Ludvig 1 får du 15% rabatt när du köper färg mm. Öbergs färg kan även förmedla målare om du vill ha hjälp med ommålning i lägenheten.
Köksfläkten
Om ni vill byta ut filter i köksfläkten så finns det att köpa hos Elektro Aros-gruppen, Kuggstångsgatan 1, Erikslund, 021-10 24 45. Man kan även göra rent denna i diskmaskinen.
Bra tips
Vattenlås finns under diskbänken, på väggen vid tvättmaskinen samt under handfaten i toalett/badrum. Vattenlåsen behöver rengöras vid behov eller minst 2-4 ggr per år för att inte orsaka dålig lukt och/eller stopp i avloppet. Plaströren behöver skruvas loss och spolas inuti. Tänk på att vara noga när du rengör och sätter tillbaka rör för att inte orsaka vattenläckage. För att hålla ledningar rena från smuts kan det vara bra att köra disk- respektive tvättmaskin ett antal gånger per år på hög värme och med ett för ändamålet anpassat rengöringsmedel. Tänk även på att vattennivån i toaletterna inte får bli allt för låg. Inträffar detta ökar risken för dålig lukt från avloppsstammen.
Golvbrunnen i duschen behöver rengöras. Den är försedd med en bygel som innebär att du kan lyfta hela insatsen och spola rent. Håller inte insatsen tätt finns nya insatser att köpa bl.a på Nya Rörbolaget - Ängsgärdet.
Fläktfiter vid köksfläkten behöver rengöras. Detta kan ske genom att tvätta filter med ram i tvättmaskinen. Nya filter finns att köpa via EA-gruppen på Erikslund. Obligatorisk ventilationskontroll (OVK) sker genom styrelsens försorg enligt ett särskilt regelverk. När detta blir aktuellt kommer du att få ett meddelande i din brevlåda.
Radiatorfilter (bakom elementen) byts en gång per år. Dessa erhålles av föreningen.
Kyl-Frys behöver dras fram ett antal gånger per år för att rengöring bakom dessa ska kunna ske. Detta är viktigt både med tanke på hygien och brandsäkerhet samt för att upptäcka eventuellt vattenläckage.
Gångjärn/låsanordningar vid fönster och balkongdörr kan behöva smörjas för att underlätta öppning/stängning samt förebygga gnisselljud.
Brandvarnarens batteri bör kontrolleras minst en gång per månad. Tryck på varnarens knapp under minst 5 sek varvid signalen aktiveras. Om ingen signal hörs är det dags för batteribyte. Varnaren behöver även tas ner för dammrengöring (1 gång per månad). Detta för att bibehålla full funktion.
Hur göra vid elfel
För att säkerställa en god elsäkerhet är alla lägenheter i vår förening försedda med jordfelsbrytare. Dessa brytare slår av hela eller delar av strömförsörjningen om något fel uppstår på grund av tex överbelastning eller fel beroende på gamla elapparater (tv, hårtorkar, dammsugare, lampor mm).
Då jordfelsbrytaren har stor känslighet för både överbelastning samt elfel (vilket är bra ur säkerhetssynpunkt) är det viktigt att tänka på att inte ha många och energikrävande apparater såsom ugn, spis, tvättmaskin, dammsugare, hårtork, tv mm igång samtidigt. I synnerhet inte om någon av dessa börjar bli gamla.
Skulle elfel uppstå i lägenheten som inte kan lösas via att återställa säkring och jordfelsbrytare i lägenheten ska styrelsen kontaktas innan kontakt med Riksbyggens jour tas. Ofta handlar det om att problemet kan lösas via tex byte av en huvudsäkring i elcentralen vilket kan ombesörjas av en styrelseledamot som har nyckel till elcentralen.
Om du utan att först kontakta styrelsen tar ut Riksbyggens jour får du själv bekosta utryckningen vilket kan kosta ca 2 000 kr eller mer under kvällar/helger.
Felanmälan Riksbyggen
Om du behöver felanmäla något i ditt boende så ringer du 0771-860 860.
Kostnaden får du som boende i normalfallet stå för själv.
Om du ser något som behöver åtgärdas i våra gemensamma utrymmen så ska detta anmälas till styrelsen, info@ludvig1.se.
Felanmälan hiss Kone
Om du behöver felanmäla ring 0771-50 00 00.
Viktiga dokument
Bopärm - här hittar du information om ditt boende
Kvartershistoria